תלמדו משהו

חדש מבית איה וגיל והולמס פלייס גרנד קניון: אימון כושר אישי עם פיזיותרפיסט או פיזיותרפיסטית. פעילות גופנית חשובה בכל גיל ובכל שלב, וחשוב להתאים אותה לתוצאה הרצויה – שיקום, תחזוקה, עיצוב ועוד. אבל כאשר היא מבוצעת שלא כהלכה, היא עשויה להיות לא יעילה, ולא להפיק את התוצאה הרצויה. אבל זה לא המקרה הכי גרוע – תנועות לא נכונות עשויות לגרום לנזק גופני. לכן חשוב שכל מתאמן ומתאמנת יקבלו יחס מיוחד ותשומת לב שמתמקדת בהם באופן מלא. אנשים רבים שהיו
      ד"ר גיל סמואלי כמו להרבה דברים בחיים גם לאימון גופני יש עקרונות. אותם עקרונות שנקראים ״עקרונות האימון הגופני״ (כמה מפתיע?) מסבירים בצורה פשוטה כיצד יש לאמן את הגוף. אחד מאותם עקרונות נקרא ״עיקרון הספציפיות״ והוא מדגיש שאימון צריך להיות ספציפי (שוב כמה מפתיע?). למשל, אימון שחיה לא יעשה אותנו יותר טובים בהרמת משקולות, אלא רק בשחיה. אז מסתבר שאותו עיקרון רלוונטי כשמדובר בכאב או פציעה. סיפור קצר על פציעה מוזרה הסיפור שלי מתחיל כשראיתי את הכדורסל
"כואב לי כי שחקתי את הגוף בספורט" – את המשפט הזה אני שומע לפחות פעם בשבוע. אז בואו נחשוב קצת על האמירה הזו. עיסוק בספורט, במיוחד ספורט תחרותי, יכול להביא את הגוף למצבי קיצון, מצבים שיכולים ללא ספק לפגוע בגוף. אבל רובנו עוסקים בפעילות גופנית "בשביל הכיף" ולא טוחנים את הגוף כדי להוריד עוד כמה שניות בתחרות ריצה או להרים משקל מטורף מעל הראש. שמתאמנים בצורה לא נכונה ומותאמת למצב הגוף ולעקרונות בסיסיים של אימון (כמו מנוחה מספקת בין
בואו נדבר רגע על זמן. כן זמן. הדבר הזה שרץ לו קדימה ושאי אפשר לעצור. מצד אחד זמן גורם להרבה דברים טובים כמו גדילה וצמיחה, אבל עם הזמן באים גם דברים יותר מאתגרים. קחו לדוגמה את היכולות של הגוף שלנו. כשאנחנו מזדקנים ברוב המקרים אנחנו הופכים לפחות גמישים, פחות חזקים, פחות מהירים והרבה יותר שבריריים. אחת היכולות שלרוב נפגעות עם הזמן היא יכולת שיווי המשקל שלנו. ההגדרה היבשה של שיווי משקל היא היכולת שלנו לשמור את קו הכובד בתוך
בתאריך ה-21 בפברואר התפרצה בישראל מגפת הקורונה וממש זמן קצר לאחר מכן התבקשנו כולנו להישאר בבתים. ההסתגרות, ההגבלות והבידוד הובילו הרבה אנשים להפחית בצורה משמעותית את הפעילות הגופנית שהיו רגילים אליה בשגרה. עכשיו כשכולם מדברים על אסטרטגיות יציאה חשוב לדעת איך לעשות את זה נכון גם כשמדובר בפעילות גופנית. אז איך נפצעים? יש לשאלה הזו תשובה קצרה ותשובה קצת יותר ארוכה. אבל לפני שנענה עליה נבדיל בין שני סוגי פציעות*. פציעות הקשורות לעומס קיצוני על הגוף, כמו נפילה, חבלה,
מי לא מכיר את התחושה הזאת של גב כואב? המספרים מגלים לנו שכ- 85% מהאנשים סובלים מתישהו בחייהם מכאב גב תחתון. יש אנשים שאפילו הרמה של שקית של הסופר גורמת להם כאב, אז איך הם אמורים להתאמן ולחזק את הגב? התשובות לפניך לפני שנצלול לטיפים אני חייב להגיד שאני מבין את הפחד. אנשים שסובלים מכאבי גב מכירים את התחושה הזאת טוב מאוד, שאי אפשר יותר לסמוך על הגוף שיצליח להתמודד עם עומס מבלי לשלם בכאב. אני רק רוצה שתזכרו
למרות שהניתוח זה החלק המפחיד יותר חשוב לזכור שהוא הצעד הראשון במסע של מספר חודשים עד להחלמה וחזרה למסלול חיים מלא ואיכותי. אז מה לעשות בתקופת האשפוז? תקופת האשפוז משתנה בין בתי החולים השונים, סוג הניתוח והתקדמות ההחלמה של המטופל. השיקום שלך מתחיל כבר ביום שלאחר הניתוח. בדרך כלל זהו היום שיגיע אליך הפיזיותרפיסט של המחלקה בפעם הראשונה. הפיזיותרפיסט/ית ידריך אותך לתרגילים ראשוניים במיטה או בכיסא ויעזור לך ללכת את הצעדים הראשונים שלאחר הניתוח. הנה מספר שאלות שרצוי לשאול
עד הלידה זה יעבור: אם את סובלת מכאבים בזמן ההיריון, הצעדים גורמים לאי נעימות, את קצת צולעת ונחרדת רק מהמחשבה על הכניסה הכואבת לאוטו, (שלא לדבר על לעלות במדרגות הביתה) יכול להיות שיש לך סימפיזיוליזיס? שינויים בתחושות הגוף וכאבים שמופיעים בזמן ההיריון הם סטנדרטיים ובטח כבר הבנת שמדובר ב"חלק מהחבילה"; אבל לצד התופעות הסטנדרטיות של ההיריון, קיימת אחת שנחשבת לקשוחה ומכאיבה במיוחד: הסימפיזיוליזיס. מה זה סימפיזיוליזיס? ראשית, זו מילה ממש ארוכה. יהיה נוח לחלק אותה לשני חלקים: סימפיזיס –
מה קורה בחדר הפיזיותרפיסטית של רצפת האגן? אני מזמינה אותך להיכנס ולהבין מה מצפה לך במפגש שלנו נתחיל מהטיפול הראשון, בתחילת המפגש נשב יחד ונדבר. נשתה מים או קפה, מה שיתחשק, ונדבר עליך, על ההיסטוריה הרפואית ועל היום.  על מה מפריע לך ולמה הגעת אלי ומה היית רוצה לשפר בחיים. אני ארצה לשמוע על ההרגלים שלך, העבודה והתחביבים, על הפעילות הגופנית שלך, אוכל, שתיה, שינה…. במפגש הזה אספר לך כל מה שאני יכולה על הבעיה ועל מה שעובר על
אז מהי פיברומיאלגיה? פיברומיאלגיה היא תסמונת שבבסיסה מספר סימפטומים סובייקטיביים בלבד, כאשר הסימפטום העיקרי הוא כאב ממושך ומפושט על פני אזור נרחב ביותר בגוף. במהלך השנים נוספו עוד סימפטומים להגדרת התסמונת, ביניהם עייפות, בעיות זיכרון ושינה לא מרעננת. המקור הביולוגי לתסמונת עדיין אינו ידוע לחלוטין ויש הרבה סתירות בין ארגונים שונים בנוגע למקורה של התסמונת. נכון להיום, העדויות העקביות ביותר מצביעות על עבודת יתר של מערכת החיסון בתוך מערכת העצבים כיצד מאבחנים פיברומיאלגיה? האבחון של פיברומיאלגיה כיום מתבסס על
אחד מכל שישה ישראלים סובל מכאב כרוני, וכשליש מהסובלים מתארים כאב הנמשך לאורך כל שעות היממה. מתי נדע שהכאב הופך להיות כרוני, האם הוא עלול להזיק ומהם הטיפולים שיקלו על המצב? 16 אחוז מאוכלוסייה בישראל סובלים מכאבים כרוניים. כאבים המטרידים את הגוף ואת הנפש, לעיתים ברמה קלה: גב, שכמות, ברכיים ולעיתים הטרדה רצינית הפוגעת בתפקוד. עד לפני כמה שנים, התייחסו לתופעה ככאבים שמקורם בנפש, "פסיכוסומטיים", ובכך פתרו את הצורך באבחנה ויצירת מעטפת מטפלת. אולם כיום מחקרים חדשים מצביעים על
מגיע לך כל הכבוד על האומץ. ההחלטה לעבור ניתוח היא לא פשוטה ווודאי עברת התלבטויות קשות לאחר חודשים ואפילו שנים של כאב. למרות החשש מהניתוח חשוב לדעת שהסטטיסטיקה לטובתך. לניתוח החלפת ברך בישראל יש אחוזי הצלחה מאוד גבוהים. ישנן מספר שיטות להחלפת ברך אך לרוב זו לא השיטה שמשנה את תוצאת הניתוח, אלא הניסיון של המנתח וכמובן תהליך השיקום. למרות שהניתוח זה החלק המפחיד יותר חשוב לזכור שהוא הצעד הראשון במסע של מספר חודשים עד להחלמה וחזרה למסלול חיים
דליפת שתן, סימפיוליזיס וכאבים באזור האגן הם רק חלק מהתופעות שעלולות לצוץ בזמן ההיריון ושמקורן ברצפת האגן. אז נכון, אומרים שהריון זו לא מחלה, אבל זה לא תמיד פשוט לעמוד בקצב בו הגוף עובר שינויים הריון הוא תקופה מופלאה בה הגוף שלך מייצר חיים חדשים. בשביל לתמוך בעובר המתפתח ולארח אותו ואת הרחם המתרחב, הגוף המשתנה זקוק להרבה כוח ויכולת התמודדות עם סיטואציות שונות ומשונות כמו כאבים חדשים שצצים ושלפוחית השתן שמאותתת שהיא בסביבה לעיתים קרובות מידי. אם האתגרים
רוב הנשים יודעות שהגוף משתנה אחרי הלידה ולא מצפות לצאת מבית החולים בג'ינס סקיני; אבל מה עם איך שהגוף מרגיש? איך שתנועות מסוימות עלולות לגרום לכאב, או אולי קשות לביצוע? אני מזמינה אותך לקחת הפסקה מסבב החלפת החיתולים, ההתעוררויות בלילה וכל מה שדרוש לתינוק, כדי לעצור רגע ולבדוק איך את מרגישה מזל טוב!! ההיריון הסתיים ועכשיו ייתכן שאת מתחילה את המסע לחזרה לעצמך. המסע הזה עשוי להיות קצר או ארוך, קל או קשה, נעים או פחות, אבל מה שבטוח,
גם אם הלידה שלך היתה קלילה וזריזה, וגם אם עברת קיסרי מתוכנן – את עלולה לסבול מכאבים בזמן סקס. עם כל האתגרים שמגיעים עם תינוק או תינוקת חדשים, זה האחד שלרוב משתיקים. אז נכון, לא מדובר בנושא שאפשר להתבדח עליו בגן השעשועים כמו קקי גב, אבל כדאי שתדעי – זו בעיה נפוצה שאפשר לפתור אז שמתם את הקטנטן אצל סבתא, השמלה שאת אוהבת סופסוף עולה עליך ואפילו היו לך 10 דקות פנויות להכין פסטה. הדלקתם נרות, המצעים נקיים (בלי
קפצת, מיהרת או התעטשת ו"ברח" לך? מדובר בדליפת שתן במאמץ. חשוב שתדעי: זו בעיה נפוצה ויש לה פתרון נשים רבות מתביישות לדבר על הבעיה הזו, למרות שהיא טבעית לחלוטין ונפוצה מאוד: דליפת שתן. השם נשמע מאיים, גם הפרסומות למוצרי ספיגה לפעמים מרתיעות, כך שעשרות אלפי נשים שחוו רק "דליפה קטנה", תוהות בינן לבין עצמן – האם אני סובלת מדליפת שתן – התשובה היא שכן, אבל בהחלט ייתכן שמדובר במקרה קל יחסית, שאפשר לפתור במהירות. בין אם הבעיה עונתית ומופיעה
הגיע הזמן לדבר על זה: בעיות דליפה ממערכת העיכול מפריעות לרבים, הן יכולות לפגוע באיכות החיים ולהוות אי נעימות לא קטנה. החדשות הטובות: אפשר לשפר את המצב באמצעות תרגול יושבים בקולנוע, חושך באולם והמתח בשיאו. הכוכב של הסרט סופסוף קיבל אומץ והוא עומד לעשות את הצעד הגדול. ואז, רגע לפני, שמת לב שיש ריח לא נעים בסביבה. מבט חטוף מסביבך גורם לך להבין שהמקור של הריח הוא ממש כאן, מהכיסא שלך.  לא נעים לדבר על זה, לא נעים בכלל,
"מה שחשוב באמת, סמוי מן העין", אמר הנסיך הקטן – וצדק. שרירי רצפת האגן הם כאלו שאי אפשר לראות מחוץ לקליניקה ואין שיעורים שמוקדשים להם בחדר הכושר, אבל בכל זאת, הם מהותיים לבריאות; אלו השרירים שמחזיקים איברים חשובים בגוף ושומרים עליהם. אז מה עושים כשהם מתחילים לצנוח? כל המידע לפניך אם הרצפה היא כבר ברצפה, לאן היא יכולה עוד לצנוח? תתפלאו לשמוע; אבל זה נכון, רצפת האגן נמצאת במיקום הכי נמוך באגן ואלו שצונחים בדרך כלל, הם אברי האגן:
פעילות גופנית חשובה במיוחד במימים האלה דווקא היום, יותר מתמיד, חשוב כל כך לשמור על אורך חיים פעיל. במיוד מי שנמצא בקבוצת הסיכון. הבידוד החברתי שאנשים נמצאים בו היום שומר עליהם מחד אך יכול לגרום לירידה תפקודית משמעותית בהמשך החיים. אורך חיים לא פעיל מהווה סכנה של ממש לבריאות מערכות הגוף, כולל מערכת החיסון. לכן גם בבית חשוב כל כך לשמור על פעילות גופנית.   פעילות גופנית עם הילדים בבית פעילות גופנית למבודדים ואוכלוסיה מקבוצת הסכיון
עצרו הכל, יש דרך טבעית לטפל בעצירות; לפניכם כל מה שרציתם לדעת על הגורמים לבעיה ודרכים יעילות להתמודד איתה. בסוף תמצאו שלושה כללי מפתח להתרוקנות נכונה. אם הגעתם לקרוא את השורות האלו, סביר להניח שאתם סובלים מעצירות ורוצים לפתור את הבעיה, אבל בכל זאת, אולי מעניין אתכם לדעת מה ההגדרה הפורמלית לשאלה – מה זו עצירות? עצירות מוגדרת כמצב בו יש שלוש יציאות בשבוע או פחות. אבל גם אם אתם לא עונים על ההגדרה הזו, כדאי לדעת שאם אתם
פעילות גופנית שבעבר הייתה נחלתם של בודדים הופכת להיות חלק בלתי נפרד מאורח חיים בריא. אבל מה קורה במהלך ההיריון? שמעת שבהיריון אסור להתאמן? שלאמץ את שרירי הבטן זה מסוכן? שאישה בהיריון צריכה לעשות רק יוגה וקורס הכנה ללידה? מבולבלת? אני כאן כדי לעשות לך סדר בבלאגן! היריון: זמן אידיאלי לאמץ הרגלים בריאים! היריון הוא זמן נפלא לאמץ הרגלים בריאים כמו תזונה מאוזנת, הפסקת עישון, הפחתת מתח ועומס מיותר ואיך לא – עיסוק בפעילות גופנית סדירה. אישה שלא התאמנה